lördag 15 juni 2013

Vinst i Borås City Triathlon

Idag har jag tävlat i Borås. Staden som det nästan alltid regnar i, men just idag var det ett perfekt väder för en triathlontävling, mycket sol och lite monligt. Jag tävlade i klassen P 16-17 år. Distansen för dagen var 380 meter simning, 18 km cykling och 4,2 km löpning. Simningen skedde i Viskan, mitt i stan. 18 grader var det tydligen, vet inte om jag ska lita på det, fy satan vad kallt det var.

Simningen kändes jätte bra och kunde veva på riktigt bra. Efter det så är det 18 kilometer cykling på en mycket bra bana, gick att hålla till mestadels hög hastighet. Jag låg mycket ner i bågarna och tryckte på bra, blev omcyklad av en i min klass precis innan vändpunkten som var efter 9 kilometer. Hade ungefär 250 meter fram till han på hela tillbakavägen till växlingen för löpning. Väl i växlingsområdet var jag mer rutinerad och sprang ut som förste kille i min klass ut ur växlingsområdet. Denna ledningen höll jag ända in i mål. Löpningen var det en vändpunkt efter 2,1 kilometer och sedan tillbaka in för att gå i mål. Löpsträckan var jätte bra för att jag hade bra koll på mina konkurrenter.

På upploppsrakan var det ett stort hav med publik som applåderade och hejade på. Vilken go känsla det var att gå i mål som nummer ett i min klass efter att ha kämpat ute på tävlingsbanan i 55 minuter och 19 sekunder som blev min totaltid. Simningen gick på 5min 24sek, cyklingen på 33min 38sek och löpningen på 16min 18sek. I helhet så är jag jätte nöjd med min tävling, mycket bra arrangemang av tävlingsarrangörerna. Ett litet extra plus till speakern Pasi Salonen, bra jobbat. Kul att farmor och farfar följde med och kollade också, frågade mycket eftersom dem aldrig varit på en triathlontävling. Men frågar man inget får man inget veta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar